VVD signaleert problemen passend onderwijs

In de gemeenteraad van 10 december is een motie van de VVD om de aansluiting van het onderwijs met passend onderwijs en jeugdzorg in kaart te brengen unaniem gesteund.

Hoewel het onderwijs niet op de agenda van de gemeenteraad stond, wilde de VVD graag het woord voeren over dit onderwerp. Eerder dit jaar had de VVD aangegeven signalen te hebben ontvangen van ouders over het vastlopen van kinderen die op school extra ondersteuning nodig hebben. Of deze signalen ook een onderliggend probleem blootleggen was echter niet duidelijk. De VVD heeft daarom in de gemeenteraad van 10 december jl. aangedrongen om aansluiting tussen onderwijs, passend onderwijs en jeugdzorg structureel in kaart te brengen door middel van de monitor ‘Aansluiting Onderwijs Jeugdzorg’. Wethouder Van der Weele van onderwijs heeft aangegeven positief te staan ten opzicht van deze monitor en heeft toegezegd om te onderzoeken of de monitor ook in de gemeente Ouder-Amstel toegepast kan worden.

Fractievoorzitter van de VVD, Barbara de Reijke: “Ik heb een aantal ouders gesproken die hebben aangegeven dat er op school onvoldoende begeleiding was voor hun kind. Hiervoor worden allerlei verschillende redenen aangegeven: te grote klassen, geen remedial teacher meer, geen budget, etc. Juist met de invoering van passend onderwijs zullen scholen ook kinderen die meer ondersteuning nodig hebben goed onderwijs moeten kunnen leveren. Kinderen die dyslexie hebben, of die gewoon druk zijn en moeite hebben met hun gedrag in de klas.”

Het Nederlands Jeugdinstituut heeft recentelijk een monitor ‘Aansluiting Onderwijs Jeugdhulp’ ontwikkeld die bedoeld is voor gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs die informatie willen over de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp in de eigen regio. Met deze monitor wordt de samenwerking in kaart gebracht vanuit het perspectief van de scholen, de hulpverlening en de ouders en kan helpen om de samenwerking te verbeteren. De VVD heeft tijdens de raadsvergadering een motie ingediend waarin zij het college verzoeken of aanmelding voor de monitor Aansluiting Onderwijs en Jeugd mogelijkheid is voor de gemeente Ouder-Amstel.

Barbara de Reijke: ”Als VVD houden wij graag een vinger aan de pols en willen we weten of de signalen die we ontvangen hebben een groter probleem blootleggen. Met de monitor Aansluiting Onderwijs en Jeugd kunnen we mogelijk meer zich krijgen in de aansluiting tussen onderwijs, passend onderwijs en jeugd. Meten is weten.”

Het initiatief van de VVD werd in de raad unaniem gesteund.