VVD manifest: minder beleid – meer doen

In de gemeenteraad van 10 december is het beleidsplan van het college “Samen maken we Ouder-Amstel” verworpen door de fractie van de VVD. De VVD kwam met een alternatief beleidsplan “Minder Beleid”.

De VVD staat voor een kleine, krachtige gemeentelijke overheid. De VVD gelooft in de eigen kracht van de inwoners en ondernemers. De overheid kan daarom best een stap terug zetten. Het gemeentebestuur is er voor zijn inwoners. De gemeente kan echter niet alles meer regelen. De gemeente zal meer moeten loslaten en ook de gemeenteraad zal daarbij naar haar eigen functioneren moeten kijken. Maar in plaats van het loslaten waarvoor in het beleidsplan wordt gepleit, wordt in het door het college juist voorgesteld om allerlei functionarissen aan te stellen om inwoners meer te betrekken.

“Betrokkenheid van inwoners bij het gemeentebestuur en de politiek is van groot belang voor de lokale democratie. Het beleid wat nu door het college voorgesteld is, brengt echter weinig nieuws”, aldus Barbara de Reijke, fractievoorzitter van de VVD in Ouder-Amstel. “Daarbij hebben we geen beleid nodig om te bezien waar we minder beleid kunnen gebruiken. In onze optiek moet je dat gewoon doen.” De VVD presenteerde daarop in de gemeenteraad een alternatief beleidsplan van één A4-tje waarop vermeld stond “Beleidsplan Minder beleid – Meer doen”.