Verwachtingen detailhandel

De problemen in de detailhandel is meer dan een V&D die de boot heeft gemist. Ook op ons Dorpsplein in Duivendrecht en de Dorpsstraat in Ouderkerk aan de Amstel is te merken dat de burgers anders met detailhandel omgaan en ook ander verwachtingen hebben gekregen. Het effect van het andere gedrag is groot en uit zich vaak in lege winkelpanden en daardoor ontsierde straten. Het mooie van de vrije markt is dat wie zich niet aanpast uiteindelijk gedoemd is. Maar... niet alleen de detailhandel moet mee maar ook de beleidsmakers en de eigenaren van winkelpanden. Zolang zij ook klassiek blijven denken in een samenleving die niet meer bestaat, dan blijft het tobben. Onze dorpen hebben het geluk dat veel mensen werken en een goed besteedbaar inkomen hebben. Alleen kunnen onze inwoners zelf dat inkomen niet besteden omdat de detailhandel open is op tijden dat er bijna niemand in het dorp is. De ondernemers die dat aanvoelen zijn 's avond open en op zondag en zij gedijen daarbij. Maar degenen die nog klassiek overdag open zijn hebben het moeilijk. Op deze trend zou men in moeten spelen. Daarom zouden beleidsmakers en eigenaren dus geen ondernemers moeten werven die overdag open willen maar juist de ondernemers die 's middags en 's avonds open zijn als de consumenten er ook zijn. Met name op het Dorpsplein in Duivendrecht zou je naar een invulling willen gaan waar gemak en recreatie voorop staat voor als de inwoners thuis komen. Bijvoorbeeld kwalitatief goede afhaalgerechten of zelfs kant en klare gerechten die thuis worden bezorgd dan wel een mooie plek om snel en goed te kunnen eten met een drankje daarbij. Het gemak en kwaliteit dient voorop te staan op tijden dat de consument er ook behoefte aan heeft. Dus beleidsmakers en eigenaren: zoek ondernemers die aan bovenstaande wensen te gemoet willen komen om zo het Dorpsplein en ook de Dorpsstraat weer levendig te maken 's avonds en in het weekeinde!