VVD wil overschot gemeente terug naar de inwoners.

Afgelopen donderdag werd in de gemeenteraad van Ouder-Amstel de jaarrekening 2015 besproken evenals de besteding van het overschot. De VVD pleit voor een maatschappelijk innovatiefonds waardoor inwoners gestimuleerd worden te participeren en zelf mede te beslissen waar het overschot aan besteed wordt.

Bij de behandeling van de jaarrekening 2015 geeft de VVD Ouder-Amstel geeft aan blij te zijn dat er geld over is van de bestedingen van 2015, maar dat zij geen voorstander zijn van het besteden van dit overschot aan linkse- of rechtse hobby’s. Liever ziet de VVD dat hiervan een gedeelte beschikbaar gesteld wordt voor de inwoners waarbij zij zelf kunnen bepalen waaraan het besteed wordt.

De overheveling van de taken op het sociaal domein van de centrale overheid naar de gemeente heeft als doel gehad de meer kleinschalige projecten mogelijk te maken, beter in te zetten op individuele behoeften en meer innovatie mogelijk te maken. Fractievoorzitter Barbara de Reijke van de VVD geeft aan dit nog onvoldoende gerealiseerd te zien: ”Veel zorg wordt nu nog door grote inkoopcombinaties uitgevoerd. Juist kleinschalige projecten zouden mogelijk gemaakt moeten worden en deze zien we nog onvoldoende. Het instellen van een maatschappelijk innovatiefonds zou juist de stimulans kunnen bieden die we nodig hebben als gemeente.”

Het college geeft aan al voldoende aan inwonersparticipatie te doen en raadt het amendement van de VVD af. De VVD roept desondanks inwoners op om hun creativiteit te gebruiken en unieke projecten te bedenken om de sociale samenhang te verstevigen en deze in te dienen bij de gemeente.