VVD wil transparantie

De VVD Ouder-Amstel zet in op een degelijk lokaal bestuur. Daar hoort bij toetsbaarheid en transparantie. Bij de behandeling van de begroting heeft de VVD gepleit voor het vrijmaken van geld voor een extra onafhankelijk onderzoek wat jaarlijks uitgevoerd kan worden op initiatief van de gemeenteraad.

In het verleden voerde de rekenkamer twee onderzoeken per jaar uit. De rekenkamer is een onafhankelijk orgaan dat controleert of de uitgaven van de overheid rechtmatig en doelmatig zijn. Vanwege bezuinigingen is het aantal onderzoeken teruggebracht naar één per jaar.

Nu er meer ruimte is in de begroting en aangezien het hier om geringe kosten gaat, wil de VVD dit weer terugbrengen naar twee onderzoeken per jaar. Fractievoorzitter Barbara de Reijke geeft aan: “ Als VVD willen wij dat het geld wat door onze inwoners wordt uitgegeven goed besteed wordt. Dat controleren wij als gemeenteraad, maar wij vinden dat onafhankelijke toetsing een onderdeel is van een degelijk bestuur en dat dit ook zeker geborgd moet worden door hier jaarlijks een bedrag voor op te nemen in de begroting. Daarbij vinden wij dat dit niet alleen door de coalitie bepaald zou moeten worden. Ook de oppositie moet hier een stem in krijgen om te zorgen dat we niet een effect gaan krijgen van Wij van WC-eend effect gaan krijgen”. Voor het amendement was helaas onvoldoende steun in de raad.