Onderhoud buitenruimte

VVD zet in op onderhoud van de buitenruimte
Bij de behandeling van de begroting in de raadscommissie, heeft de VVD sterk ingezet op het onderhoud van de buitenruimte. Volgens de VVD trekt het huidige college in de begroting te weinig geld uit voor het onderhoud van de buitenruimte. Het minimale niveau van “heel en veilig” kan met de huidige middelen zelfs niet gehaald worden.
In een notitie van het college over de prioriteiten van de college-agenda en de begroting 2016 adviseert het college om 50.000 euro te besteden aan het groenonderhoud. Daarbij geeft het college tevens aan dat om geheel te voldoen aan het concept “heel en veilig”, er nog ongeveer 100.000 euro extra nodig is.
De VVD zet in op “heel en veilig” en is van mening dat de extra investeringen die nodig zijn om geheel te voldoen daaraan, opgenomen moeten worden in de begroting. In wijken met een goed onderhouden en schone buitenruimte is het prettiger wonen en dat geeft een veilig gevoel aan onze inwoners. Fractievoorzitter Barbara de Reijke geeft aan in de raadscommissie: ”Ook bij het groenonderhoud is de inzet op veiligheid van belang en zou de raad moeten streven om aan ten minste het basisniveau van onderhoud te voldoen. Bij sommige uitritten vlakbij scholen kan het gras bijvoorbeeld te hoog staan waardoor er geen overzichtelijke situatie meer is. Daarom is goed groenonderhoud essentieel voor het behouden van veilige situaties.”
Om ruimte te creëren voor extra financiële middelen voor groenonderhoud, zou volgens de VVD minder geld gereserveerd moeten worden voor beleid waar nu nog geen invulling aan gegeven is. Het onderhoud van de buitenruimte is een belangrijke taak van de gemeente. De gemeenteraad heeft eerder vastgesteld minimaal het basisniveau te hanteren. Daaraan voldoen we nu niet. Als VVD verwachten we dan ook dat het college geld hiervoor vrij maakt.