VVD pleit voor een klantgerichter afvalscheiding

Op 21 juni is met verzet gereageerd op het voorstel van het college met betrekking tot een verdere uitbreiding van de afvalscheiding. De VVD vond, samen met andere partijen, het voorstel niet klantgericht genoeg. De VVD maakte vooral bezwaar tegen de combinatie van de afname van klantgerichtheid, de terugkomst van de GFT containers, het invoeren van drie verschillende systemen én een verhoging van de afvalstoffenheffing met 20 euro per huishouden.

Raadslid Crys Larson, “Uit de evaluatie blijkt dat ruim 75% van de inwoners blij is met het ondergrondse afvalinzamelingsysteem. We vinden het onbegrijpelijk dat de wethouder nu voorstelt de vieze GFT minicontainers weer in te voeren. Zo moeten inwoners twee weken lang GFT afval opsparen, er moeten extra vuilniswagens rijden én het systeem zou maar voor een deel van de inwoners gelden. Wie in de hoogbouw woont, hoeft niet het GFT te scheiden”. Ze vervolgt: “Wij zijn ook tegen het opleggen van een limiet ten aanzien van het storten van vuil. Het is fijn dat je je vuil kwijt kan wanneer je dat zelf wilt. Als je maar één keer per week mag, dan krijgen we te maken met volgepropte containers, het dumpen van afval langs de weg en ander ongewenst gedrag. En dan ook nog een verhoging van 20 euro doorvoeren; gelukkig waren de andere partijen het met ons eens dat dit niet kon”.

Na de zomer komt het college met een nieuw voorstel. De VVD is van plan al vóór die tijd haar ideeën mee te geven aan het college. “We willen graag de mogelijkheden verkennen om samen met andere partijen voorstellen te doen en die alvast mee te geven aan het college. We zitten dan wel een beetje hun werk te doen, maar hopen daarmee een gedragen en haalbaar voorstel te ontvangen na de zomer.

Graag horen we de ideeën van inwoners. Die kunnen ze sturen naar vvd.ouderamstel@gmail.com”, aldus Larson.