Zorgen over vrijwillige brandweer Ouderkerk

Na een lang traject waarin onduidelijk was of er een nieuwe brandweerkazerne gebouwd zou worden in Ouderkerk zijn er nu opnieuw zorgen over het voortbestaan van de vrijwillige brandweer in Ouderkerk aan de Amstel. Vanwege het onvoldoende meenemen van de wensen van de vrijwilligers hebben een aantal vrijwilligers ontslag genomen. De VVD maakt zich zorgen over de sfeer bij de brandweer en vraagt zich af of er voldoende bevelvoerders overblijven.

De brandweer staat dag en nacht paraat om de veiligheid te garanderen in de gemeente. Naast de beroepskrachten, spelen de vrijwilligers een belangrijke rol in het garanderen van de veiligheid in Ouderkerk aan de Amstel. De vrijwilligers staan 24 uur per dag klaar om uit te rukken in het geval van een melding. Niet alleen voor het bestrijden van brand, maar ook voor hulpverlening.

VVD lijsttrekker Barbara de Reijke licht toe: “Ook als iemand onwel wordt en daar melding van gedaan wordt heeft onze brandweer een belangrijke rol. De brandweer is snel ter plaatse en kan dan starten met reanimeren. Bij een situatie waarin elke seconde telt is het belangrijk dat onze brandweer het dorp kent en bijvoorbeeld weet wanneer de brug dicht is. Ook in de Ronde Hoep, waar de huizen meer afgelegen zijn, kan onze vrijwillige brandweer vaak net even sneller ter plaatse zijn.”

Op 16 juni 2016 heeft de gemeenteraad zich unaniem uitgesproken voor een nieuwe kazerne om het belang van de vrijwillige brandweer te onderstrepen. Recent hebben echter een aantal vrijwilligers hun ontslag ingediend waardoor er nu minder bevelvoerders zijn bij de brandweer in Ouderkerk. “De vrijwilligers hebben al vaak aangegeven het gevoel te hebben niet voldoende serieus genomen te worden door de Amstelveense beroepsbrandweer. Ook worden hun wensen bij de nieuwbouw van van de kazerne onvoldoende meegenomen. Dit heeft ertoe geleid dat een aantal vrijwilligers ontslag hebben genomen”, aldus Barbara de Reijke, lijsttrekker van de VVD in Ouder-Amstel.

De VVD maakt zich ernstig zorgen over de continuïteit van de brandweer en heeft raadsvragen gesteld aan het college over deze recente ontwikkelingen. Daarnaast roepen zij het college op om de wensen van de vrijwilligers serieus te nemen en te bezien hoe de gemeente een bemiddelende rol kan spelen tussen de beroepsbrandweer en de vrijwilligers.