Betrokken Ouderkerkers

De plannen van het college voor het centrum van Ouderkerk zorgde de afgelopen tijd voor veel ophef.

Begrijpelijk! Ook de VVD-fractie is geschrokken van wat werd voorgelegd. Een plan waarin de participatie slechts ging over 2 scenario’s, waarvan in één scenario ’t Kampje flink meer bebouwd zou worden. En een participatietraject waar nauwelijks ruimte was voor inbreng. Twee punten die wij helemaal anders willen zien!

Het centrum van Ouderkerk moet DE plek blijven waar Ouderkerkers elkaar ontmoeten op ‘t Kampje tijdens de leuke evenementen die daar worden georganiseerd. Zoals de kermis of komende vrijdag het winterfestival. Daar moet voldoende ruimte voorblijven op ’t Kampje! Die mening wordt breed gedeeld in het dorp. Dat bleek wel uit de reacties van alle bewoners die de bijeenkomsten over het Centrumplan bezochten of kwamen inspreken tijdens de hoorzitting.

Tijdens de hoorzitting was ik oprecht trots dat ik in Ouderkerk woon! De grote opkomst, de bevlogen inspraakreacties en de wens van iedereen om samen te werken aan nieuwe plannen. De VVD wil dat de gemeente die betrokkenheid nu volop gaat inzetten. De plannen voor het centrum moeten met de bewoners en ondernemers van Ouderkerk worden gemaakt. Echte participatie dus!

Het College heeft de plannen inmiddels (gelukkig) teruggetrokken. Er wordt nu gewerkt aan een plan voor de participatie. In januari bespreken we dat plan in de gemeenteraad. Wat de VVD betreft moet in het participatieproces alles nog mogelijk zijn. Met al die betrokken Ouderkerkers komen er dan ongetwijfeld goede plannen voor het Centrum op tafel.