Extra investeringen noodzakelijk.

De VVD ziet veel pluspunten in de begroting:

- Extra onderhoud aan wegen en fietspaden (wat hard nodig is)

- Extra investeringen in sport en speelplekken

- Extra inzet op handhaving

- Extra investeringen om te zorgen dat het voor minima loont om te werken

En ondanks dat de gemeente gekort wordt vanuit het rijk lukt het gelukkig om voorzieningen als het zwembad en de bibliotheken te behouden met een sluitende begroting.

Helaas is vanwege die lagere rijksbijdrage een verhoging van lokale lasten onvermijdelijk. Op ons verzoek is eerst kritisch gekeken naar uitgaven, inkomsten uit reclame, toeristenbelasting en subsidies vanuit provincie en rijk. Helaas is de rijkskorting fors. Het rijk vindt dat de gemeente dit moeten compenseren door een hogere OZB. Een lastenverhoging is pijnlijk, maar in dit geval onvermijdelijk gezien die lagere rijksbijdrage. Wel hebben we de lastenstijging kunnen beperken door de rioolheffing met €20,- te verlagen.

Het is tegelijkertijd belangrijk om voldoende budget te hebben voor aanvullende ambities. Enkele van onze prioriteiten zijn:

· Wonen: doorpakken met bouwen en aanpakken van leegstand zodat er zo snel mogelijk woningen voor jongeren, starters en ouderen uit onze gemeente beschikbaar komen.

· (Verkeers)veiligheid: de hotspots en knelpunten aanpakken

· Communicatie: vanuit de gemeente moet echt veel beter

· Bevorderen van de doorstroming van het verkeer

Als laatste noem ik het Centrumplan: wij zijn erg benieuwd naar de uitkomsten van het participatietraject en willen dat daarmee in 2020 concrete plannen worden opgesteld. Het wordt tijd om een keer door te pakken in plaats van eindeloos studeren.