Begroting Ouder-Amstel

VVD: Onze gemeente nieuwe energie inblazen

Voorzitter, aanwezigen,

Een jaar verder, en hier staan we weer.

De economie trekt gelukkig weer wat aan. En de begroting van onze gemeente is afgesloten met een positief resultaat. En met het stralende zonnetje van de afgelopen dagen leidt tot dat veel positieve energie.

En die positieve energie heeft onze gemeente ook nodig

De VVD wil zich  graag positief opstellen als een constructieve oppositiepartij. Daar hoort bij geven en nemen. Kritisch, maar met een uitgestoken hand. En dat is ook onze rol als oppositiepartij. Geen verbetering zonder ook te kijken naar wat minder goed is gegaan.

Vanuit die invalshoek willen wij de aandacht vestigen op zaken die in onze ogen minder goed zijn gegaan het afgelopen jaar.

-          Brug over de Amstel – De brug die twee delen van één dorp in tweeën splitst. Dit dossier baart ons nog steeds grote zorgen. Nog steeds geen goede oplossing voor de periode tijdens de bouw. Hier moet naar ons idee meer daadkracht worden getoond door het college en moet er snel duidelijkheid komen over de toekomstige situatie.

-          Onderwijs: passend onderwijs is ook hier in Ouder-Amstel broodnodig.  Remedial teachers worden wegbezuinigd, te grote klassen, waardoor er te weinig mogelijkheden zijn voor de begeleiding van individuele kinderen. Dit is zeker geen passend onderwijs! We vinden het een plicht van het college om met de basisscholen in gesprek te gaan over hoe zij hun budgetten inzetten waar het gaat om de ondersteuning van kinderen die extra aandacht behoeven.

-          DUO-plus. Dit is inmiddels DUO-min en zelfs een pijnlijk OU. Er is straks meer dan 7 ton geïnvesteerd in projectkosten, terwijl de financiële voordelen niet duidelijk zijn. Het idee achter de samenwerking was dat er een meewaarde moest zijn in  politieke zin, financiële zin en voor organisatorische slagkracht. Op alle drie de onderdelen zien we geen goede onderbouwing. De VVD blijft volhouden dat het verstandiger was geweest om de behoefte aan deze specifieke samenwerking te herijken. Dat zit er niet meer in, maar we blijven nauwlettend in de gaten houden wat deze samenwerking onze gemeente brengt.

Zoals ook het weer lastig te voorspellen is, zo is ook de begroting voor volgend jaar onzeker. Wij kunnen ons dus goed vinden in het voorstel om het resultaat toe te voegen aan de algemene reserve.  En wat het komende jaar brengt?

De VVD wil graag de positieve energie waar ik mijn speech mee begon vasthouden en aanwenden om onze gemeente mooier, schoner en gezelliger te maken.  Dit geldt voor de dorpsharten maar ook het Amstel Business park. Dat kan met minder regels en meer individuele vrijheden.

Wat ons betreft kan de gemeente een beetje meer VVD gebruiken.