VVD wil geen prostitutie aan gemeentegrens Ouder-Amstel.

De Gemeente Amsterdam onderzoekt de verplaatsing van een deel van de prostitutie van de Wallen naar een nieuw te bouwen erotisch centrum, zo bleek uit een artikel dat onlangs in Het Parool stond. Zuidoost is in beeld als mogelijk locatie. De VVD Ouder-Amstel vreest dat dit voor veel overlast gaat zorgen in Ouder-Amstel en wil dat het college van B&W met Amsterdam in gesprek gaat om de komst van het centrum tegen te gaan. Frans Slats (VVD): “wij willen niet dat het toerisme en de overlast van de Wallen zich verplaatst naar onze gemeente.

In Het Parool van 6 november stond een artikel met de titel “Amsterdam wil deel prostitutie verplaatsen van de Wallen naar een erotisch centrum”. Uit dit artikel blijkt dat Amsterdam 8 zoekgebieden in beeld heeft voor een nieuw te bouwen erotisch centrum waar een deel van de prostitutie van de Wallen naar toe verplaatst moet gaan worden. Twee van die gebieden liggen in Zuidoost vlak bij de grens met de gemeente Ouder-Amstel. De VVD in Ouder-Amstel maakt zich zorgen over deze plannen.  Frans Slats (VVD): “De Wallen zorgen voor veel toerisme in Amsterdam, maar ook voor overlast. Wij vrezen dat het erotisch centrum die overlast verplaatst naar de nieuwe locatie en dus ook naar onze gemeente.”

De VVD vreest niet alleen overlast door de toeristen en de vele vrijgezellenfeesten die nu nog hun weg weten te vinden naar De Wallen.  Slats: “wij zien ook het risico dat criminaliteit, zoals illegale vormen van prostitutie, zich naar de omliggende gebieden verplaatst waaronder de recreatiegebieden en woonwijken in onze gemeente”.

Amsterdam en Ouder-Amstel werken momenteel samen aan de bouw van duizenden woningen aan de Zuidoost kant van Amsterdam. Een groot deel daarvan moet worden gebouwd op grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel. Wat de VVD betreft nog een reden om af te zien van de bouw van een erotisch centrum in dit gebied. Slats: “We willen gezamenlijk hier een aantrekkelijk woon- en leefklimaat creëren. Dan ga je daar toch geen activiteiten naar toe verplaatsen die nu op een andere plek voor zoveel overlast zorgen dat veel bewoners er niet willen wonen?”

De VVD heeft hierover vragen gesteld aan het college van Ouder-Amstel en gaat bij de komende raadsvergadering de Gemeenteraad voorstellen om het college de opdracht te geven Amsterdam te bewegen de prostitutie niet naar Zuidoost te verplaatsen.