2 scholen onder 1 dak in Ouderkerk onzeker.

De gemeentelijke communicatie over het onderzoek naar twee scholen onder één dak op de locatie Bindelwijk in Ouderkerk schiet te kort. Zo vinden de politieke partijen VVD, Ouder Amstel Anders, Natuurlijk Belang en de PvdA. Volgens deze partijen wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de uitkomst van het onderzoek alleen maar kan zijn dat uit een variant gekozen wordt waarin er op deze locatie een gebouw komt voor twee scholen. Ze hebben het college om opheldering gevraagd. De gemeentelijke communicatie is naar aanleiding daarvan aangepast.

In december 2020 heeft een nipte raadsmeerderheid besloten om een verdiepend onderzoek uit te voeren naar 2 scholen onder 1 dak op de locatie Bindelwijk. Een besluit waar VVD, OAA en PvdA destijds tegenstemden. Natuurlijk Belang stemde wel in met het voorstel onder voorwaarde dat de optie nieuwbouw van het Kofschip en renovatie van de Amstelschool verder uitgewerkt zou worden.

Die laatste optie kwam in de recente communicatie vanuit de gemeente niet meer terug. VVD, OAA, PvdA en NB vroegen daarom het college om opheldering. Frans Slats (VVD): “wij zijn van het begin af aan voorstander voor nieuwbouw van het Kofschip en renovatie van de Amstelschool. In Ouderkerk is er geen geschikte plek om de twee scholen onder 1 dak te vestigen. Dat zou ten koste gaan van de speelruimte en zorgt bovendien voor veel verkeersdruk.” Paulette Koek (OAA) vult aan: “Ook bewoners hebben in grote aantallen laten blijken dit plan niet te zien zitten. Wat ons betreft was dit verdiepende onderzoek daarom niet nodig.”

De PvdA benadrukt dat de Amstelschool nog niet toe is aan nieuwbouw. Jan Alberts (PvdA): “Het Kofschip moet snel een nieuw schoolgebouw krijgen. De discussie daarover loopt al sinds 2010! Ook de Amstelschool moet aangepast worden voor het onderwijs van deze tijd, maar dat is geen taak van de gemeente. Dat zijn kosten die het schoolbestuur hoort te financieren.”

Dat de optie nieuwbouw van het Kofschip en renovatie van de Amstelschool in de gemeentelijke communicatie niet terugkwam was voor de partijen dan ook een belangrijk punt. Jacques Bos (NB): “Wij hebben destijds ingestemd met het verdiepend onderzoek voor de locatie Bindelwijk onder voorwaarde dat de optie renovatie/nieuwbouw op de huidige locaties ook onderzocht zou worden. Zodat je alle opties eerlijk inzichtelijk hebt.”

De verantwoordelijk wethouder beloofde naar aanleiding van de vragen de communicatie aan te passen. De gemeenteraad vergadert begin volgend jaar over dit onderwerp.