VVD zet gemeentehuis te koop.

Afgelopen week heeft de VVD Ouder-Amstel in de vorm van een ludieke actie het gemeentehuis te koop gezet. De lokale afdeling vraagt hiermee aandacht voor de nijpende financiële situatie van de gemeente. De komende herverdeling van het gemeentefonds zal ertoe leiden dat de gemeente Ouder-Amstel meer dan € 1 miljoen per jaar minder van het Rijk zal gaan ontvangen, terwijl de gemeente nu al de begroting nauwelijks rond krijgt.

Barbara de Reijke, lijsttrekker van de VVD en nu wethouder financiën: “Er is zwaar financieel weer op komst voor de gemeente. Dat heeft drie oorzaken. Allereerst de voorgenomen herverdeling van het gemeentefonds. Ten tweede de taken die we vanuit het Rijk erbij hebben gekregen, zonder dat we daar voldoende budget voor krijgen. En tenslotte de extra investeringen die nodig zijn om de bouwopgave, waarmee de gemeente gaat verdubbelen qua inwoneraantal, in goede banen te leiden. Als dit zo doorgaat, zien wij echt niet meer hoe de eindjes dan aan elkaar geknoopt moeten worden. De lokale lasten zijn hier al hoog en het laatste wat we willen is sluiten van belangrijke voorzieningen als de bibliotheek en het zwembad. Dat kan echt niet!”

Er zijn verschillende andere gemeenten die de noodklok geluid hebben. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft bij het kabinet aan de bel getrokken. Maar volgens de wethouder gaat dit niet snel genoeg: “Wij hebben een zeer grote bouwopgave. Als gemeente dragen wij graag ons steentje bij aan het oplossen van de woningnood in onze regio, maar dan moeten we daarvoor wel het budget hebben. Dus het is tijd dat Den Haag over de brug komt in plaats van de gemeente nog verder te korten op de uitkering uit het gemeentefonds. Anders zullen wij drastische maatregelen moeten nemen!”

De lokale VVD zal de komende tijd weer in gesprek gaan met VNG en het Rijk om meer middelen vanuit het Rijk beschikbaar te krijgen.