VVD kijkt met gemengde gevoelens naar deze begroting.

De  gemeente stond in mei voor een uitdaging om een tekort te dichten van ruim €3mln. Dat is gelukt, waarbij inwoners zoveel mogelijk zijn ontzien:

Lokale voorzieningen als bibliotheken, sportvelden en het Amstelbad kunnen we behouden
het armoedebeleid om inwoners te kunnen ondersteunen die dat nodig hebben is in stand gelaten
lokale lasten stijgen slechts met 1,5%. Veel minder dan de inflatie
Dat is in andere gemeenten wel anders.

De bezuinigingen die wel zijn ingeboekt moeten wat ons betreft zorgvuldig worden afgewogen en aan de raad worden voorgelegd. Ook heeft de VVD een aantal verbeterpunten:

Bomen: In de begroting missen de plannen om doelstelling om de komende jaren 500 tot 1000 bomen planten waar te gaan maken. De VVD vindt het belangrijke dat die bomen zsm worden geplant, bijvoorbeeld bij de Ouderkerkerplas. Daarom hebben we het college gevraagd om hiervoor een plan van aanpak op te stellen en in april aan de raad voor te leggen.

Veiligheid: verdient wat ons betreft meer aandacht. Het lokaal veiligheidsplan moet er op gericht zijn om de overlastgevende criminaliteit aan te pakken, zoals vandalisme en de inbraken.

Doorstroming verkeer: we hebben een voorstel gedaan om in 2023 de doorstroming van het verkeer op de van Ruysdaelweg naar de Stramanweg te verbeteren.

Meer investeringen gewenst: Daarnaast zouden we op veel meer punten willen investeren. De financiële risico’s zijn op dit moment echter te groot. Om alvast extra ruimte te creëren is op ons voorstel een bezuiniging op recreatie en toerisme ingeboekt. Wij investeren dat geld liever in andere thema’s, zoals verbeteren van het onderhoud van het groen, speelplekken in onze gemeente of het centrumplan.

We hopen dat de risico’s niet optreden en we snel extra kunnen investeren.

Op naar een nog mooier Ouder-amstel!