Verkeerd geïnformeerd

Wethouder De Maa heeft raad verkeerd geïnformeerd
Het nieuwe vergadermodel van de gemeenteraad heeft onverwachts voor een discussie tussen wethouder De Maa en de VVD geleid. Tijdens de behandeling van een begrotingswijziging gaf de VVD een betoog over extra investeringen voor de buitenruimte. De VVD gaf aan dat het betoog was gebaseerd op de officiële stukken van het college waarin vermeld stond dat de gemeente nu niet voldoet aan het minimale niveau van “heel en veilig” en dat daarvoor extra investeringen nodig waren. Tijdens het debat dat bedoeld was als onderlinge meningsvorming tussen de raadsleden, kwam de wethouder een toelichting geven op de stukken.

Op aangeven van de VVD ontstond er een technische discussie, waarbij uiteindelijk bleek dat het college de raad verkeerd heeft geïnformeerd. De wethouder gaf toe dat de tekst verkeerd was en dat de gemeente wel aan “heel en veilig” voldoet, maar niet aan het basisniveau.

De VVD rekent het verkeerd informeren de wethouder zwaar aan. Fractievoorzitter Barbara de Reijke geeft in de raadscommissie aan: “Het kan toch niet zo zijn dat de raadsleden niet kunnen vertrouwen op de juistheid van de stukken en dat deze gedurende de vergadering nog tekstueel aangepast moeten worden. Als VVD vinden wij deze gang van zaken zeer onzorgvuldig."