Periode 2002 - 2006

SAMENWERKEN AAN DE VOORUITGANG

VVD Ouder-Amstel — programma 2002-2006

Introductie
Voor u ligt het verkiezingsprogramma van de VVD Ouder-Amstel. Het draagt als titel ‘Samenwerken aan de vooruitgang’. Vooruitgang kun je immers niet alleen bewerkstelligen. Daarvoor heb je als partij kiezers nodig en soms de specifieke kennis van deze kiezers. Daarnaast moet je samenwerken met andere partijen, maar dan bepaalt juist de macht van de kiezer – van ú dus – hoe goed er naar ons wordt geluisterd. Dat is ook de reden waarom wij met u onze inzichten willen delen. Waarom wij u in dit programma vertellen, welke koers wij gaan uitzetten. Waarom wij meer interactie met u voorstaan. Opdat u alvast weet, hoe de VVD in Ouder-Amstel over belangrijke zaken denkt, leest u in dit programma over het daadwerkelijk uitvoeren van beleidsplannen; over de zelfstandigheid van onze gemeente; over uw eigen veiligheid; over de vervoersinfrastructuur en nog veel meer.
Wij wensen u veel leesplezier en nodigen u uit aan boord, zodat wij met u kunnen Samenwerken aan de Vooruitgang.

Minder praten en meer doen
In de afgelopen raadsperiode is er veel beleid gemaakt. Dat is belangrijk maar de uitvoering daarvan blijft soms wat achter. Wij zien het als onze taak, de vele reeds geuite goede voornemens nu eens daadwerkelijk uit te voeren. Daarbij houden we natuurlijk een open oog voor nieuwe ontwikkelingen. Maar wat heb je aan beleidsafspraken, als er geen gevolg aan wordt gegeven?

Liever bestaande regels beter handhaven dan steeds weer nieuwe regelgeving
De VVD wil dat de gemeente minder nieuwe regels bedenkt en in plaats daarvan de bestaande beter handhaaft. Zo valt op het gebied van het tegengaan van fout parkeren nog veel te verbeteren. Ook moet de extra aandacht die het controleren van panden op brandveilig gebruik nu nog heeft, een continu karakter krijgen en moet er meer samenwerking komen tussen alle betrokken disciplines.
Naar aanleiding van de overgang van de gulden naar de euro zijn alle gemeentelijke verordeningen op hun actualiteit bekeken en indien nodig aangepast of opgeheven. Hierbij lag de nadruk op de financiële aspecten. Een dergelijke inventarisatie dient jaarlijks te worden herhaald, waarbij de verordeningen ook intensiever bekeken moeten worden vanuit andere aspecten.
Ook zijn we er voor aan regelgeving vaker een beperkte geldigheidsduur toe te kennen. Als er geen noodzaak voor is, moet uw vrijheid niet verder worden ingeperkt.

U, de VVD en de gemeente
Of u nu kort of al jaar en dag woont in Duivendrecht, Ouderkerk aan de Amstel of de Waver, er is een grote kans dat u dit naar volle tevredenheid doet. Toch zult u op verschillende gebieden veranderingen wenselijk achten.
De VVD is zo'n dertig jaar actief in uw gemeente en heeft nog steeds de doelstelling, wat wenselijk is ook mogelijk te maken. Wij willen uw keuzes vertalen in concreet beleid dat - waar nodig - ook tot duidelijke veranderingen leidt. In de huidige raadsperiode, die in 1998 begon, bezet de VVD eenderde van het totale aantal raadszetels. Ook maken we deel uit van het college van burgemeester en wethouders.
Veel van uw en onze wensen hebben we in deze periode kunnen realiseren.
Zo heeft de VVD altijd aandacht gehad voor de gemeentelijke financiën. Onze wethouders waren de laatste raadsperioden hiervoor verantwoordelijk en hebben - mede door hun inzet - de gemeente uit een zorgelijke financiële situatie bevrijd.
Ook heeft de VVD-fractie altijd haar zelfstandige controlerende functie ten opzichte van het college van burgemeester en wethouders uitgeoefend. Dat is een taak van de raad; of er nu een VVD-wethouder deel uitmaakt van het college of niet. Op deze manier kan elk orgaan zo goed en zuiver mogelijk zijn eigen rol vervullen.

Wij willen met u in gesprek blijven
Communicatie kan altijd beter. Daarom hebben wij onder andere voorafgaand aan de verkiezingen enkele inloopavonden in de dorpskernen georganiseerd. Daar konden zowel leden als niet-leden hun zienswijzen op tal van gebieden kenbaar maken. Ook willen we met u in gesprek blijven tijdens de komende raadsperiode, dit door middel van bijvoorbeeld een fractiespreekuur. Het is immers van vitaal belang, dat wij niet alleen tijdens de verkiezingstijd met elkaar praten. Daarbuiten gebeurt voldoende om regelmatig met elkaar over te discussiëren. Het is ons voornemen dit ook mogelijk te maken.
Momenteel vergadert de gemeenteraad in Ouderkerk aan de Amstel en komen de raadscommissies om en om bijeen in Duivendrecht en Ouderkerk aan de Amstel. Daarbij wordt getracht, de onderwerpen zoveel mogelijk op de meest passende locatie te behandelen. De VVD heeft gemerkt dat dit systeem goed functioneert. Zij zet zich ervoor in dat onderwerpen die voor een specifieke woonkern van belang zijn, ook dáár op het afgesproken moment worden behandeld.
De wijkbezoeken van het college van burgemeester en wethouders zijn een succes. De VVD is er daarom voorstander van ze tot vast onderdeel van het bestuurlijke werkprogramma te maken en continu te kijken wanneer en bij welke gelegenheid ze effectief zijn.
De VVD wil de in 2001 gestarte gemeentelijke website – die aan een grote behoefte voldoet - verder uitbouwen tot een zo compleet mogelijk digitaal loket.
Samen met een verruiming van de openingstijden van het gemeentehuis wordt zo een optimaal op uw behoefte toegesneden dienstverlening geboden. Heeft u zelf nog geen computer, dan staan de computers in de beide filialen van de openbare bibliotheek in Duivendrecht en Ouderkerk aan de Amstel en in het gemeentehuis ter beschikking. Zij bieden u de digitale toegang tot de gemeentelijke dienstverlening en zo nodig vindt u hier ook de ondersteuning van geschoolde medewerkers.

De gemeentelijke organisatie
Om de slagkracht van de gemeentelijke organisatie te waarborgen, moet het op het terrein van de uitvoering van zaken steeds gaan om de keuze: uitbesteden of zelf doen.
Sturing en formulering van beleid en beleidsdoelstellingen, moet te allen tijde door de gemeenteraad geschieden; maar bij de uitvoering ervan zal de keuze op de meest geschikte partij moeten vallen; ongeacht of deze een overheids- of meer private achtergrond heeft.
Als onderdeel van een goed personeelsbeleid moeten het aantal kinderopvangplaatsen en de huisvestingsmogelijkheden voor gemeentelijk personeel, leerkrachten en politieagenten, worden verruimd.

De zelfstandigheid van Ouder-Amstel is een referendum waard
Onze gemeente moet in staat zijn haar huidige en vooral ook toekomstige taken goed en efficiënt uit te voeren. Onze burgers en bedrijven stellen immers steeds hogere eisen. Binnen de rijksoverheid wordt vaak gedacht dat kleinere gemeenten hieraan tegemoet kunnen komen door schaalvergroting, zeg maar gemeentelijke herindelingen. Hieraan zijn zowel voor- als nadelen verbonden. De vraag is dan, wat het zwaarst moet wegen? Gelet op het grote belang van dit onderwerp, wil de VVD in de komende raadsperiode een referendum houden waarin duidelijk wordt gevraagd, hoe u de toekomst van onze gemeente ziet: zelfstandig of opgegaan in een groter geheel?

Voor veiligheid zorg je samen
Het is steeds duidelijker geworden dat alle woonkernen in onze gemeente last hebben van grootstedelijke problematiek met diverse vormen van criminaliteit. De VVD wil dat u zich vrij voelt en vrij kunt bewegen. Zonder veiligheid kan hiervan helaas geen sprake zijn. Een integrale aanpak van de problematiek is nodig, omdat de politie de veiligheid niet in haar eentje kan bewerkstelligen. Bovendien dient de gemeente een sturender rol te spelen dan dat zij tot nu toe heeft gedaan.
Samen met de politie maar ook met bijvoorbeeld woningstichting, projectontwikkelaars en vervoersmaatschappijen dient steeds gekozen te worden voor een gestructureerde aanpak van de veiligheidsproblemen. Er moet meer gebruik gemaakt worden van zaken als het Veilig-Wonenproject. Waar openbare ruimten onveilige gevoelens oproepen of daadwerkelijk onveilig zijn, moeten maatregelen worden getroffen. De aandacht hiervoor mag nooit verslappen. Maatregelen op dit gebied hebben prioriteit en moeten steeds op tijd tot uitvoering worden gebracht.
De Ouder-Amstelse brandweerzorg is sterk afhankelijk van de inzet van vrijwilligers, alleen de commandant is een beroepskracht. De kwetsbaarheid van de brandweer wordt door de grote inzet van commandant en vrijwilligers tot op heden goed ondervangen. Wanneer door het teruglopen van het aantal beschikbare vrijwilligers de druk op het korps echter niet langer aanvaardbaar blijkt en het niveau van de brandweerzorg kritische grenzen dreigt te overschrijden, is de eerste prioriteit voor de VVD om het vrijwilliger worden verdergaand te stimuleren, met name door de voorwaardensfeer te verruimen. Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden, dan dient een hernieuwde discussie gevoerd te worden omtrent de mogelijkheden om op bepaalde terreinen of voor bepaalde situaties samen te werken met andere korpsen.
Waar mogelijk wil de VVD nog steeds meer "blauw op straat". Daarbij geldt dat - met inachtneming van alle beperkingen - ook niet-politiemensen voor bepaalde taken ingezet moeten kunnen worden. Wij vinden dit dermate belangrijk dat hiervoor gemeentelijke budgetten beschikbaar moeten zijn.

Op reis in uw eigen gemeente
Bekeken vanuit de verschillende woonkernen varieert de infrastructuur van het openbaar vervoer van zeer goed tot buitengewoon slecht. Het openbaar vervoer in, van en naar Duivendrecht is goed te noemen, behalve als u naar het gemeentehuis in Ouderkerk aan de Amstel moet. Het openbaar vervoer in de kern Ouderkerk aan de Amstel laat duidelijk te wensen over. Gemotoriseerden, fietsers en voetgangers vinden nu eens een strak en dan weer eens een voor verbetering vatbaar wegdek onder zich.
De VVD wil de komende jaren een goede balans bewerkstelligen en de knelpunten in het vervoer en op het vlak van de infrastructuur zoveel mogelijk wegnemen. Een speerpunt is ook de goede bereikbaarheid van het gemeentehuis. Wanneer de vervoersmaatschappijen hier geen afdoende oplossing kunnen bieden, is het een taak van de gemeente om bijvoorbeeld een busje door en tussen de woonkernen te laten rijden.

Fietsers en veiligheid
Bij grote werkzaamheden en aanleg van nieuwe wegen dient ook de veiligheid van fietsers nauwlettend in het oog te worden gehouden. Bovendien moet bij de aanleg van fietstunnels worden gelet op goed overzichtelijke ruimtes en een goede verlichting; ook aan begin en eind van de tunnel.

Uw onderneming en de gemeente
Een gezond bedrijfsleven en een kwalitatief goed winkelaanbod zijn belangrijk voor Ouder-Amstel. Wij willen met de plaatselijke ondernemers steeds in gesprek blijven over zaken als vestigingsklimaat, parkeergelegenheid en de mate waarin sprake is van bureaucratische rompslomp. Regelmatig overleg moet leiden tot een goed voorwaardenscheppend ondernemersklimaat en een goed afgestemd winkelaanbod. Dit zijn immers de zaken die onze woonkernen voor onze bewoners levend en aantrekkelijk houden.

Uw kinderen
Al geruime tijd is er geen consultatiebureau meer in Duivendrecht. Onderzocht moet worden hoe deze voorziening hier weer beschikbaar kan komen. Blijkt dit niet mogelijk dan moeten de consultatiebureaus in naburige kernen beter bereikbaar worden voor Duivendrecht.
De VVD wil kinderopvang verder bevorderen. Zinvolle particuliere initiatieven moeten waar mogelijk worden gehonoreerd. Ruimte dient waar het kan ter beschikking te worden gesteld.
Met een goede scholing krijgt uw kind als het ware een paspoort voor zijn eigen leven. De VVD wil dat het onderwijs in onze gemeente deze goede "paspoorten" verstrekt en ziet dat op diverse terreinen gemeentelijke aandacht en extra inzet geboden is. De eisen van deze tijd betekenen dat er de komende jaren heel veel geld in het onderwijs geïnvesteerd moet worden. De hoofdrol is voor de rijksoverheid, maar voor de gemeente is zeker geen onbelangrijke bijrol weggelegd. De reeds in gang gezette ontwikkelingen op het gebied van huisvesting van de scholen moeten in de komende raadsperiode worden afgerond. Dit moet ertoe leiden dat onze gemeente alleen moderne, adequate schoolgebouwen rijk is.
Verder kan nauwere samenwerking tussen schoolbesturen efficiencyvoordelen opleveren.

De jeugd onze toekomst!
De VVD wil het gemeentelijk jeugdbeleid extra stimuleren en alle beleidsterreinen laten doorlichten om te zien waar accenten voor de jeugd kunnen worden gelegd. Het ingezette speelterreinenbeleid – dat erop gericht is de speelvoorzieningen zo goed mogelijk te verdelen over gemeentelijke locaties alsook om optimaal rekening te houden met de diverse leeftijdsgroepen – moet stevig worden voortgezet. De diverse activiteiten die in ELF91 en de Meidoorn georganiseerd worden, verdienen blijvende ondersteuning. Op nieuwe ontwikkelingen moet echter steeds kunnen worden ingespeeld. Wij staan dan ook een flexibel pakket aan activiteiten en voorzieningen voor.
Op de gemeentelijke website moet een Jongerenpagina komen waarvan de inhoud zoveel mogelijk door jongeren moet worden geleverd.
Het college van burgemeester en wethouders moet van tijd tot tijd niet slechts de wijken bezoeken, maar ook de scholen. Zo kunnen zij immers vernemen wat er onder onze jeugd leeft.

Uw vrije tijd in Ouder-Amstel
Op de momenten dat u zich wilt in- of ontspannen biedt onze gemeente u een groot aantal mogelijkheden. Ook voor uw verdere persoonlijke ontwikkeling zijn er voorzieningen. Dit is veelal te danken aan de grote inzet van vrijwilligers.
De VVD wil enkele accenten in ieder geval leggen in de komende raadsperiode. Het lokale culturele aanbod moet een plaats krijgen op de gemeentelijke website. De concentratie van de sportaccommodaties in Ouderkerk aan de Amstel moet tot de door de huidige gemeenteraad beoogde afronding komen.

Zo lang mogelijk zelfstandig
Als u ouder wordt of een handicap hebt, wilt u zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Waar mogelijk wil de VVD u daarin steunen. Zo is de VVD voor het realiseren van voldoende aanleunwoningen, een beter aanbod van seniorenwoningen en betere vervoersmogelijkheden.
Goede gezondheidszorg ondersteunt u bij het behoud van uw zelfstandigheid. De VVD wil op dit snel veranderende gebied steeds de vinger aan de pols houden.

Het milieu wordt steeds belangrijker voor u
Een goed milieu is een basisvoorwaarde voor een gezond leven. Voor de VVD geldt: de vervuiler betaalt. Bij het schoonhouden van de leefomgeving dient steeds gekeken te worden naar goedkopere en verantwoorde methodes.
In het kader van een duurzame leefomgeving wil de VVD blijvend bezien of en waar windmolens en zonnecollectoren kunnen worden gerealiseerd.

Het groen dat met u leeft
De overzichtelijkheid van het groen komt vanuit het veiligheidsaspect steeds meer in de belangstelling te staan. Vanwege een veilige verkeersafwikkeling en de sociale veiligheid dient aandacht besteed te worden aan aard en dichtheid van de beplanting.
De VVD vindt daarom dat de groenvoorziening in de hele gemeente van een representatief niveau moet zijn maar daarbij mag effectiviteit en doelmatigheid niet worden vergeten.

De inrichting van uw omgeving
Onze gemeente is ambitieus en neemt vaak veel hooi op de ‘projectenvork’. Enkele bekende voorbeelden van de vele herinrichtingsprojecten zijn Duivendrecht-Zuid, het Centrumplan Ouderkerk en de concentratie van sportaccommodaties in diezelfde kern. De VVD beseft dat er slechts enkele tanden op de hooivork zitten en wil zich daarom concentreren op de uitvoering van hetgeen de laatste jaren, soms zelfs decennia, op de rails is gezet. Dit in plaats van zoveel mogelijk nieuwe projecten op te starten.
Voor de VVD zijn twee zaken buitengewoon belangrijk. Wij zijn van mening dat het gebied bij Station Duivendrecht veel meer mogelijkheden heeft dan vaak wordt verondersteld. Verder vinden wij dat de Ronde Hoep in geen geval van karakter mag veranderen.

Uw bijdrage aan de collectieve zaak
Vrijwilligers spelen inmiddels een zeer belangrijke rol in de Ouder-Amstelse samenleving. Wanneer u zich als vrijwilliger inzet, wordt u momenteel voor diverse activiteiten een reële onkostenvergoeding toegekend, voor de meeste activiteiten echter niet. De VVD wil gelet op het belang van vrijwilligers op dit gebied een samenhangend beleid ontwikkelen.

Tot slot
Vele knelpunten in onze gemeente kunnen alleen in een groter verband worden opgelost. De VVD is daarom voorstander van actieve samenwerking in alle overlegvormen zoals met de buurgemeenten in het Amstelland-Meerlanden Overleg en die met de overige gemeenten in de agglomeratie Amsterdam in het Regionaal Orgaan Amsterdam.
Verder zullen diverse in dit programma gedane voorstellen een stijging van het gemeentelijke kostenniveau betekenen. De VVD is van mening dat de lokale woonlasten in Ouder-Amstel reeds erg hoog zijn. Daarom wil zij deze stijging primair bekostigen uit het verder stroomlijnen van de gemeentelijke financiële huishouding. Een steeds scherper inkoopbeleid is een van de instrumenten om hiertoe te komen.
Dit verkiezingsprogramma zet onze liberale uitgangspunten om naar concrete en werkbare politieke keuzes en standpunten.

Spreekt u dit aan, stem dan op ons!