Periode 2018 - 2022

INLEIDING

Ouderkerk aan de Amstel, Duivendrecht, de Waver en de VVD zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de gemeente Ouder-Amstel is de VVD bij de landelijke verkiezingenen de provinciale verkiezingen de grootste fractie. De afgelopen periode heeft de VVD in de oppositie gezeten in de gemeente Ouder-Amstel. Een verantwoordelijkheid die wij serieus hebben genomen. Voor de gemeente Ouder-Amstel en haar inwoners willen wij echter meer betekenen, namelijk besturen. Meer dan ooit staat de samenwerking met andere partijen bij ons hoog in het vaandel. De VVD biedt een uitgestrekte hand om bij te dragen aan de versterking van onze dorpen.

In de afgelopen decennia zijn vele projecten onder aanvoering van VVD wethouders gerealiseerd, van het Dorpshart Duivendrecht tot de winkelopening op zondag. Uiteraard in samenwerking met andere partijen.

Ouderkerk a/d Amstel, Duivendrecht en de Waver zijn gelegen op een centrale plek in de Randstad, goed bereikbaar, nabij Schiphol en in vergelijking met onze directe buur Amsterdam een oase van groen, rust en ruimte. De weidse Ronde Hoep, de Ouderkerkerplas, het Venserpark en de groenstructuur zijn uniek in de regio. Wat groen is in Ouder-Amstel moet groen blijven, sterker nog: onze dorpen moeten, binnen de financiële kaders, het groene karakter versterken, anders invullen en/of uitbreiden daar waar mogelijk. De entreepoorten van de gemeente een bloemrijk karakter geven en rotondes met meer groene allure zijn hier slechts voorbeelden van. Binnenkomen in Ouderkerk, Duivendrecht of de Waver moet meer dan ooit het gevoel van “thuiskomen” oproepen

De VVD wil een kleine, krachtige en dienstbare gemeentelijke overheid. Het gemeentebestuur is er voor de inwoners van Ouderkerk a/d Amstel, Duivendrecht en de Waver, en niet andersom! Dit betekent meedenken met inwoners, oplossingsgericht denken en met alternatieven komen. Het ambtelijk apparaat en de gemeentelijke samenwerkingsverbanden moeten zich hiervan doordringen.

Dit Verkiezingsprogramma dient als raamwerk om de goede dingen in OuderAmstel te behouden en de verbeterpunten aan te pakken. De VVD wil het beste voor de gemeente Ouder-Amstel en voor de Ouderkerkers, Duivendrechters en inwoners van de Waver. Dorpen die de eigen groene en ruimtelijke identiteit blijven behouden, dorpen met allure…

De VVD is en blijft Voor Ouder-Amstel!

Namens het bestuur

Claudio Mancinelli - Voorzitter
Marcel van Beek - Secretaris

1 VEILIGHEID

Voor de VVD staat veiligheid centraal. Het is één van de kerntaken van de overheid. Eigendommen moeten worden gerespecteerd, geweld is uit den boze en ook de dagelijkse rit per fiets naar school of sport moet veilig zijn, voor jong en oud. Er moet aandacht blijven voor inbraken in woonhuizen en auto’s. Preventie en bescherming zijn aandachtspunten rondom de stations.

Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, bedrijven en de gemeente. De overheid heeft vooral een regie voerende taak en maakt afspraken met onder meer de politie.

Ook het verkeer op de weg moet veiliger. Door het steeds drukker wordende verkeer hebben al te veel ongelukken plaatsgevonden. In het bijzonder de routes waar fietsers en schoolgaande kinderen gebruik van maken, zullen moeten worden geëvalueerd. Nieuwe inzichten en ervaringen van andere gemeenten zullen moeten worden meegenomen zodat het weggedrag verbetert. Niet alleen het weggedrag van automobilisten moet worden geadresseerd, maar ook dat van wielrenners. Op deze wijze kunnen ouders hun kinderen veilig naar school laten gaan.

De verkeerssituatie op de afslagen op het bedrijventerrein, met het vele verkeer bij de groothandels, moet structureel verbeteren inclusief de fietspad overgangen bij de bedrijventerreinen.

Onze inwoners mogen rekenen op een actieve overheid, die op veiligheidsgebied zelf actie neemt, maar ook anderen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Als iemand zich niet houdt aan regels, wil de VVD, dat er streng en duidelijk wordt opgetreden door de bevoegde instanties.

Naast de objectieve veiligheid, gemeten in aantallen incidenten, is ook de subjectieve veiligheid van belang: hoe veilig voelen onze inwoners zich eigenlijk?

Hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten moeten ongestoord hun werk kunnen doen. Gemeente en politie treden hard op tegen mensen die hen bedreigen of aanvallen.

Standpunten VVD

• Veilige (school) fietsroutes.
  • Technologie kan helpen om de veiligheid te vergroten, bijvoorbeeld door het gebruik van cameratoezicht.
  • Zichtbaarheid, handhaving en bestrijding van de kleine criminaliteit worden vergroot door extra Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s).
  • Veiligheid is een gezamenlijke inspanning. Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid in de buurt. De gemeente staat open voor initiatieven als buurtpreventie, sociaal alarm en WhatsApp-groepen.
  • De hulpdiensten moeten op tijd zijn als je ze nodig hebt. Onze vrijwillige brandweer in de eigen dorpskernen is onmisbaar bij het bestrijden van branden en bij andere hulpverlening. Geschikte huisvestiging heeft hiervoor prioriteit.
  • Wielrenners zijn welkom maar ook zij moeten zich aan de verkeersregels houden.

Financiën (€)

De VVD wil niet korten op veiligheid maar juist investeren in veiligheid.

De VVD wil dat schade en de kosten van handhaving zo veel als mogelijk worden verhaald op diegenen die dit veroorzaken.

2 WONEN

De VVD wil dat de inwoners van Ouder-Amstel met plezier wonen in de eigen gemeente. In de komende jaren moet de woningmarkt daarom worden verbeterd. Wij willen dat er meer woningen beschikbaar komen voor starters uit onze eigen gemeente en doorstroomwoningen voor onze senioren.

De VVD is voorstander van het bevorderen van eigen woningbezit. Dit is goed voor de leefomgeving. Woningbouwcorporaties moeten terug naar hun kerntaken (het bouwen, beheren en verhuren van woningen die bestemd zijn voor gezinnen met een laag inkomen).

De nog te bouwen Nieuwe Kern is vooral voor de middeninkomens, starters en doorstromers. Sociale woningbouw is er genoeg in de regio. De grondprijs mag hierbij geen belemmering zijn. De bedrijventerreinen moeten getransformeerd worden naar werken en recreëren.

Onze gemeente is een oase van groen, rust en ruimte. Wat groen is in Ouderkerk, Duivendrecht en de Ronde Hoep moet groen blijven, sterker nog: Ouder-Amstel moet het groene karakter versterken. Uiteraard binnen de financiële kaders en/of door middel van andere invulling van het groen. Het ruimtelijk opzetten van wijken en woningen moet worden bewaakt.

Door de hoge grondprijs is het bijna onmogelijk voor starters uit onze eigen gemeente om een woning te kopen of huren. Dit willen wij verbeteren. De positie van jongeren en starters op de woningmarkt is aanmerkelijk te verbeteren indien zij voorkeursrecht krijgen bij vrijkomende (sociale) huurwoningen en starterswoningen. Het huidige systeem van woonruimteverdeling (Woningnet) moet daarvoor veranderen en de VVD wil zich regionaal daarvoor inzetten.

Nieuwbouw plannen moeten passen binnen de omgeving. Zeker als deze vlak naast bestaande bouw gaat plaatsvinden. De omgeving moet invloed kunnen uitoefenen over de grootte en hoogte van bebouwing.

Standpunten VVD

• De VVD is trots op de groene en rustige wijken in de gemeente. De VVD is vóór groen en tegen “inbreiding” (het volbouwen van groen). Kinderen moeten in hun buurt kunnen blijven spelen.
  • De VVD wil dat De Nieuwe Kern een mooie moderne wijk wordt.
  • De VVD wil meer woningen voor middeninkomens, starters en doorstromers.
  • De wachtlijsten voor sociale (starters) huurwoningen moeten worden teruggedrongen.
  • De VVD is tegen het verhogen van de OZB.
  • De VVD wil dat inwoners van Ouder-Amstel makkelijk en snel kunnen zien welke mogelijkheden zij hebben om hun woningen te vergroten, aan te passen of te verduurzamen.
  • Er is behoefte aan zorg in en nabij de woning. De VVD wil ruimte geven aan nieuwe concepten en initiatieven, zoals kangoeroewoningen.
  • De VVD is een voorstander van huisvesting op maat. Te denken valt aan nieuwe woonvormen voor studenten, senioren of huur van leegstaande gebouwen voor een tijdelijke behoefte aan huisvesting.
  • Ongewenst vakantie- en onderverhuur dient bestreden te worden en gehandhaafd. De overlast moet verminderen voor de reguliere bewoners.

Financiën (€)

De VVD ziet toe op realistische, transparante grondexploitatie. Woningcorporaties kunnen financiële ruimte creëren door het verkopen van bestaand bezit.

3 ONDERNEMERSCHAP EN ECONOMIE

Ondernemers zijn onmisbaar voor een gezonde economische toekomst. Het zijn ondernemers die investeren in nieuwe ideeën en innovatieve technieken. Het midden- en kleinbedrijf is dé banenmotor van de gemeente.

Maar niet alleen voor de banen zijn ondernemers essentieel. Ook zijn zij een belangrijke gesprekspartner voor de gemeente en een samenwerkingspartner om de sociale cohesie te versterken en voor de ruimtelijke verzorging binnen de gemeente.

De gemeente stimuleert ondernemerschap het beste door ondernemers de ruimte te geven.
Ondernemers weten zelf het beste hoe zij hun bedrijf moeten runnen. De VVD blijft zich daarom inzetten voor lagere (administratieve) lasten voor ondernemers.

Standpunten VVD

• Regel 1: minder regels. De VVD wil vergunningen waar mogelijk afschaffen, samenvoegen of vervangen door een meldingsplicht of algemene regels binnen de kortst mogelijke termijn. Er moet opschoning van gemeentelijke regels komen om overbodige, tegenstrijdige, niet nuttige en niet handhaafbare regels te schrappen.
  • De gemeente mag ondernemers maximaal één aanslag per jaar sturen waarop alle lokale lasten staan vermeld.
  • Ondernemers belonen voor sociaal verantwoordelijk ondernemerschap. Bijvoorbeeld het verlagen van belasting of een bonus voor het in dienst nemen van een werkzoekende of het verzorgen van een integratieplaats.
  • Ondernemers moeten gestimuleerd worden om met hun tijd meegaan in het aanbieden van dienstverlening aan onze inwoners. Dit betekent ruime openingstijden die de ondernemer zelf kan invullen.
  • Ondernemers die investeren in de openbare ruimte (onderhoud) mogen ook beloond worden.
  • De VVD wil zich inzetten om de OZB voor ondernemers te verlagen. Het moet voor ondernemers aantrekkelijk worden/blijven om zich in Ouder-Amstel te vestigen.
  • De VVD geeft de voorkeur aan het revitaliseren van de bedrijventerreinen.
  • Elke vorm van illegale activiteit is geen ondernemerschap. Zoals vakantieverhuur en onderhuur van sociale woningen.

Financiën (€)

De VVD vindt dat, wanneer het afschaffen van vergunningen of het vervangen door algemene regels niet mogelijk is, een vergunning automatisch moet worden verleend als de gemeente de termijnen overschrijdt. Geen tijdige overheidsreactie? Dan automatisch de vergunning! Financiële compensatie en automatische goedkeuring zijn goede instrumenten tegen bureaucratie.

4 ONDERWIJS

Onderwijs is de basis voor kinderen/jongeren om zich te kunnen ontplooien en een zelfstandige toekomst op te bouwen. Door de decentralisatie van jeugdzorg en invoering van het passend onderwijs, kan de gemeente goed regie voeren en partijen bij elkaar brengen. Daarnaast is een goed opgeleide beroepsbevolking van groot belang voor de economie.

Er worden hoge eisen gesteld aan de onderwijskwaliteit, onderwijsvoorzieningen en kinderopvang. De kwaliteit van de schoolgebouwen wordt daarom zoveel mogelijk in overeenstemming gebracht met de kwaliteit die bij Ouder-Amstel hoort. Er zijn in Ouderkerk nog twee oude schoolgebouwen omdat de schoolbesturen in het verleden niet met de nieuwbouw wilden meedoen. Daar dient een oplossing voor te komen.

De VVD is een groot voorstander dat het talent van ieder kind moet worden gestimuleerd en ondersteund. Voor alle leerlingen en ouders is veiligheid en een gezonde en prettige sfeer op scholen van enorm belang. Daarom dienen consequent maatregelen genomen te worden om dit te realiseren. De voor- en naschoolse opvang zijn essentieel om gezinnen goed te kunnen laten functioneren rondom de werkende ouder(s).

Standpunten VVD

• Bij de VVD krijgt iedereen de kans om te leren, ongeacht leeftijd. Daardoor creëren mensen voor zichzelf immers kansen voor persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing. Cultuureducatie is daar onderdeel van.
  • De VVD wil dat scholen zich primair concentreren op kwalitatief goed onderwijs, waarbij kennisoverdracht en sociale vaardigheden centraal staan. Hierbij moet ook aandacht zijn voor de verschillende talenten van kinderen.
  • De VVD is voor klaslokalen met een gezonde luchtkwaliteit en rookvrije schoolpleinen.
  • Door adequate signalering door professionals kunnen de ontwikkelkansen van jonge kinderen met een taal- en/of ontwikkelachterstand vergroot worden. De gemeente stimuleert daarom vroeg- en voorschoolse educatie en samenwerking tussen kinderdagverblijven en het primair onderwijs. Ouders worden hierbij betrokken.
  • De school moet een veilige plek zijn waar kinderen zich thuis voelen. Het schoolplein is een sociale ontmoetingsplaats. De VVD vindt dat scholen een nadrukkelijke taak hebben in het vroegtijdig signaleren van huiselijk geweld en andere misstanden die het welzijn van de kinderen raken.
  • Kinderopvang tijdens en buiten schooltijd moet zoveel mogelijk aansluiten op werktijden van ouders. De VVD is dan ook voorstander van oplossingen die dit tot doel hebben, zoals bijvoorbeeld voor- en naschoolse opvang en brede schoolconcepten.
  • De VVD wil initiatieven met nieuwe technologieën in het onderwijs stimuleren.

Financiën (€)

Een goede relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven leidt tot beter opgeleide werknemers wat ten gunste komt van onze lokale economie en tegelijk leidt tot minder aanspraak op sociale voorzieningen. Financiële middelen die voor dit doel aanwezig zijn dienen direct aan onderwijs en arbeidsmarkt ten goede te komen en niet besteed te worden aan allerlei overlegplatforms.

Goed kwalitatief onderwijs voor iedereen leidt tot het vergroten van welzijn, verhoogde arbeidsparticipatie en daarmee een verminderd beroep op sociale voorzieningen.

5 VERKEER EN VERVOER

De VVD vindt dat mensen zich vrij moeten kunnen bewegen op de manier waarop zij dat willen. Daarnaast is een goede infrastructuur van levensbelang voor de (gemeentelijke) economie. Zorgen voor een goede bereikbaarheid is één van de kerntaken van de gemeentelijke overheid, zowel met de auto, de fiets als met het openbaar vervoer.

Ook bij het ontwikkelen van De Nieuwe Kern moet de aansluiting van de nieuwe woonwijk en het uitgaansgebied rondom de Arena op de A2 verbeterd worden. Verder dienen laadpalen voor elektrische auto’s uitgebreid te worden door aanbieders en mogen andere energiedragers ook niet uit het oog verloren worden.

De VVD vindt dat de gemeente maatwerk moet blijven leveren voor de straten en buurten waar parkeerproblemen zijn. De VVD wil een parkeernorm voor auto’s in de woonwijken van 2 auto’s per huishouden. Daarbij moeten goede en veilige fietsroutes mensen verleiden om vaker de fiets te nemen.

Standpunten VVD

• Dankzij de inzet van de VVD is het hoofdwegennet de afgelopen jaren sterk verbeterd. De VVD wil deze verbetering ook op de gemeentelijke wegen doorzetten/inzetten met name in De Nieuwe Kern en het Arena uitgaansgebied.
  • De VVD bevordert de verkeersveiligheid door vooral in de buurt van scholen en met medewerking van relevante partners en ouders een veilige omgeving (schoolzones, veilige oversteekplaatsen en veilige fietsroutes) te creëren.
  • De VVD is voor het aanleggen van zogenaamde “kiss and ride zones” bij scholen. De huidige overlast met parkeren en de veiligheid van kinderen en weggebruikers geven hiervoor voldoende aanleiding.
  • De VVD wil dat fietsers prettig en veilig door de gemeente kunnen rijden. Daarbij horen naast goede fietsroutes ook voldoende stallingsruimte.
  • De VVD wil dat de recreatieve wielrenners zich aan de verkeersregels houden en dat daar op gehandhaafd wordt.
  • De blauwe zone’s moeten voor de duidelijkheid naar inwoners en bezoekers zoveel mogelijk gelijkgetrokken worden.

Financiën (€)

De VVD vindt het verkeerd wanneer de auto eenzijdig als melkkoe wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij parkeertarieven. Als de gemeente parkeergeld vraagt moeten de opbrengsten daarvan volledig in extra of betere parkeerplaatsen worden gestoken.

De VVD wil mogelijk maken dat parkeergeld per minuut wordt betaald. De auto is immers geen betaalmiddel, maar een vervoermiddel.

6 SPORT

Investeren in sport is een investering in de toekomst. Sporten draagt bij aan een gezonde levensstijl en helpt bij het leggen van sociale contacten voor jong en oud: actief sportende jongeren worden geen overlast gevende hangjongeren en ouderen kunnen via de sport veel langer actief deelnemen aan het maatschappelijke leven. Daarom is de VVD van mening dat de gemeente moet stimuleren dat sport voor iedereen toegankelijk is.

Sport betekent voor de VVD niet alleen de deelname aan verenigingen. Voor de VVD ligt de focus op doelstellingen als sociale cohesie, participatie aan de maatschappij en bevordering van de gezondheid. Sport is een middel hiertoe. We willen graag dat zoveel mogelijk mensen gebruik maken van dit middel.

Sport genereert vele positieve effecten. Gezonde inwoners verminderen de kosten voor ziekte en ziekteverzuim. Sportevenementen en -activiteiten bevorderen economische activiteit en uitstraling en is een middel om een ander perspectief en doel te geven. Voor de VVD is het van belang dat deelname wordt gestimuleerd. Wanneer geld een belemmering is voor de jeugd om te sporten, kan dat via minimaregelingen of regelingen als het Sportfonds opgelost worden.

Standpunten VVD

• De VVD stimuleert sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang nauw samen te werken om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen.
  • De VVD ondersteunt het organiseren van sportevenementen om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met sport.
  • De VVD vindt dat sportstimulering voor mindervaliden en gehandicapten moet worden bevorderd.
  • De VVD vindt dat sport en sportverenigingen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. In het subsidiebeleid kan daarmee rekening worden gehouden.
  • De VVD vindt dat de gemeente bij de inrichting van haar openbare ruimte nadrukkelijk rekening dient te houden met het inrichten van sport- en speelvoorzieningen zoals trapveldjes voor de jeugd. Door de openbare ruimte anders in te richten kunnen slimme oplossingen worden gevonden om beweging te stimuleren.
  • In beweging blijven is belangrijk. Het is belangrijk, vooral voor kinderen en ouderen, om op een veilige wijze te kunnen bewegen.  De VVD wil investeren in veilige fietspaden, veilig en brede stoepen voor bijvoorbeeld rollators en beter verzorgde looppaden.

Financiën (€)

Via het subsidiebeleid wordt samenwerking gestimuleerd. Bij subsidiëring van grootschalige sportevenementen wordt de economische waarde van het evenement meegewogen.

Aan de gebruikers (zowel clubs als individueel) van sportvoorzieningen mag een substantiële bijdrage worden gevraagd. Dit kan in geld, maar ook in de vorm van vrijwillige arbeid.

Waar mogelijk wordt meegewerkt aan verdere overdracht van beheer van sport accommodaties aan verenigingen.

Sportfaciliteiten zoals het zwembad kunnen door verbreding van activiteiten (bijvoorbeeld private exploitatie wellness  centrum) rendabeler worden gemaakt.

7 ALGEMEEN BESTUUR

De VVD wil een kleine(re), krachtige gemeentelijke overheid. Het gemeentebestuur is er voor zijn inwoners, en niet andersom! Ouder-Amstel staat voor een grote uitdaging met de ontwikkeling van een vierde kern naast Ouderkerk a/d Amstel, Duivendrecht en Waver. Met de ontwikkeling van De Nieuwe Kern zal Ouder-Amstel van circa 13.000 naar circa 23.000 inwoners groeien. Deze transitie zal veel vergen van het ambtelijk apparaat maar ook van het gemeentelijke bestuur.

Zoals de DUO+ ambtelijke samenwerking nu is vormgegeven, blijft het te klein om deze transitie goed te ondersteunen. De VVD wil graag op ambtelijk niveau dat de samenwerking met Amstelveen en Aalsmeer wordt opgezocht zodat wij kunnen profiteren van een krachtiger organisatie. DUO+ is te klein en vraagt een onevenredige investering om de opgaven van de toekomst te kunnen bedienen.

Ouder-Amstel heeft een bijzondere positie liggend tussen wijken van Amsterdam in. Naast De Nieuwe Kern zal ook het Amstel Business Park en aan de andere kant van de A10 het terrein in het Wenckebachweg gebied verder ontwikkeld gaan worden. Deze ontwikkelingen moeten niet solitair beschouwd worden maar als één geheel zodat er ook logische aansluitingen tussen deze gebieden gaan komen.

De afgelopen jaren heeft de landelijke overheid veel taken aan de gemeente overgeheveld. Deze trend zal zich de komende jaren voortzetten. De VVD vindt dat een goede ontwikkeling. De gemeente staat immers dicht bij de inwoners en ondernemers en kan dus goed zien waar behoefte aan is. De gemeente is het eerste overheidsloket voor de burgers.

De VVD is voor minder regels (deregulering). Overbodige regels ontstaan ook doordat als een regel eenmaal is ingevoerd, deze het eeuwig leven lijkt te hebben. De VVD wil dat tegengaan door voortaan bij iedere nieuwe regel vast te leggen hoe lang deze geldig is.

De VVD staat voor een dienstbare gemeente. Een digitaal loket dat 24 uur per dag open is, is voor de VVD vanzelfsprekend. De VVD wil aan pilots meedoen zoals paspoorten opsturen met de post en documenten zoveel mogelijk digitaal aanbieden. Ook willen wij dat als je een aanvraag doet, je digitaal kan inzien hoe het staat met de aanvraag.

De diensten en producten die de gemeente aanbiedt moeten een scherpe prijs/kwaliteit-verhouding hebben.

De VVD gaat uit van vertrouwen en het gevoel van verantwoordelijkheid van onze inwoners. Inwoners weten zelf heel goed hoe zaken kunnen worden opgepakt en opgelost. De VVD wil meer ruimte bieden aan inwoners om hun leefomgeving samen met andere inwoners in te richten zonder teveel bemoeienis van de gemeente, maar wel met ondersteuning vanuit de gemeente. Zo zorgen we samen voor een prachtig Ouder-Amstel.

Financiën (€)

De VVD vindt dat het Algemeen Bestuur verantwoordelijk is voor een solide financiële positie van de gemeente Ouder-Amstel.

Grote projecten moeten worden gefinancierd uit de beschikbare middelen en er mogen geen zware  financiële claims worden gelegd op de toekomst (lees geld uitgeven dat er niet is).

Bij gerealiseerde overschotten en na zekerstellen van gelden die nodig zijn voor het “sparen voor de toekomst”, moeten overtollige middelen direct worden teruggegeven aan de burger als “bonuskorting” op de lokale lasten.

8 GEMEENTELIJKE LASTEN

De VVD is voor verlaging van gemeentelijke lasten voor inwoners en ondernemingen.

Belastinggeld is verdiend door onze ondernemers en inwoners. Daarom wil de VVD steeds bekijken of wat we als gemeente doen nog zinvol en noodzakelijk is, in het bijzonder geen geld verspillen bij grote projecten. Voordat we nieuw geld uitgeven, kijken we of het niet met bestaande middelen kan.

Reserves zijn er om tegenvallers op te vangen en niet om onrendabele samenwerkingen te financieren.

De VVD wil dat de gemeente meer inkomsten gaat genereren door commerciële exploitatie. Te denken valt aan reclame langs de snelweg(en), lichtkranten, billboards, et cetera. Uiteraard met behoud van identiteit en uitstraling.

Standpunten VVD

• Strikte  scheiding  tussen  gemeentelijke  inkomsten  en  uitgaven. Structurele uitgaven dekken met structurele middelen: inkomsten meevallers mogen niet worden gebruikt voor structurele extra uitgaven.
  • Duidelijkheid voor onze inwoners waar het belastinggeld aan wordt besteed. Transparantie betekent ook dat er bij noodzakelijke bezuinigingen voor de VVD geen enkele uitgavenposten van de gemeente onbespreekbaar is.
  • De VVD wil taken uitbesteden of samen met andere gemeenten uitvoeren als daarmee voordeel wordt behaald.
  • De VVD is voor zo’n laag mogelijke tarieven voor leges en vergunningen. Het is niet acceptabel dat allerlei kosten worden afgewenteld op de aanvrager.

9 ZORG/WMO

Onder Zorg verstaat de VVD zorg voor jong en oud, al dan niet passend binnen de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning).

De VVD wil een gemeente waarin mensen zelfredzaam zijn en zich vrij kunnen ontplooien. Dat betekent ook dat mensen die (tijdelijk of permanent) niet volledig zelfstandig kunnen functioneren, ondersteuning behoeven. Voor een deel moet de gemeente die ondersteuning bieden. Het uitgangspunt bij hulpverlening moet daarbij zijn: één gezin, één hulpverlener, één plan.

De VVD is voorstander van het principe: de gebruiker betaalt. Binnen de wettelijke mogelijkheden is de VVD daarom voor het heffen van eigen bijdragen.

Iedere inwoner/burger heeft talenten en mogelijkheden. Dit geldt ook voor mensen die tijdelijk of permanent een beperking hebben.

Standpunten VVD

• De VVD hanteert het uitgangspunt dat de gemeente regievoerder is en dat niet het aanbod van zorgproducten maar de cliëntvraag naar zorg centraal staat. Onze welzijnsorganisatie Coherente heeft deze taak tot  nu toe zeer goed uitgevoerd voor de gemeente.
  • Als een inwoner een ondersteuningsvraag heeft, wordt altijd een persoonlijk gesprek gevoerd. Daarin worden de  vraag en de achterliggende beperkingen en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Bij het beantwoorden van de ondersteuningsvraag geldt het principe: één vrager en daarbij passende zorg (de zogenaamde ‘kanteling’). Vermindering van bureaucratie is daarbij een absolute voorwaarde.
  • De VVD vindt dat de gemeente de regisseur is van ‘het nieuwewelzijn-zorg’ arrangement van morgen. Door goede (regionale) afspraken te maken en gezamenlijke inkoop met huisartsen en andere zorgverleners en te sturen op prestaties verbetert de kwaliteit van de zorg en blijven de kosten beheersbaar.
  • De jeugd mag niet vergeten worden en er dienen geen wachtlijsten te zijn voor hulp. Extra aandacht en voorlichting is nodig voor de gevaren van alcohol en drugs en bewustwording dat men niet tot activiteiten gedwongen kan worden die men niet wil.
  • Om jongeren uit een achterstandssituatie te halen gaat het geld voor sport en cultuur niet via de ouders maar via een jeugdsportfonds. Het geld voor ontplooiing komt daadwerkelijke bij de jongere terecht.
  • De VVD wil zich inzetten voor oplossingen/innovatie waardoor ouderen langer en verantwoord thuis kunnen blijven wonen (bijvoorbeeld “domotica in de zorg”).

Financiën (€)

De rijksmiddelen AWBZ en Jeugdzorg die over gaan naar de gemeente worden door ontschotting van budget volledig aangewend voor de WMO- en Jeugdzorg taken;

Bij de ontkokering van het zorgstelsel is de inzet van de VVD dat dit leidt tot minder uitgaven van de gemeente aan zorgbureaucratie en overhead.

10 WERK EN INKOMEN

De VVD wil dat iedereen die kan werken, ook werkt. De beste sociale voorziening is een betaalde baan. De beste wijze van integreren gaat via een betaalde baan.

De gemeente ondersteunt mensen die buiten hun schuld hun baan verliezen. Uitkeringen zijn in beginsel altijd tijdelijk. Wie in een uitkeringssituatie belandt, moet zo snel mogelijk weer aan het werk. Alleen voor mensen die echt niet kunnen werken is er langdurige ondersteuning.

De VVD wil dat iemand die van een uitkering naar een baan gaat, er financieel merkbaar op vooruit gaat. Armoederegelingen die dit belemmeren (de zogenoemde armoedeval) wil de VVD afschaffen.

Standpunten VVD

• Het armoedebeleid moet volgens de VVD als doel hebben dat mensen zo snel mogelijk van een uitkeringssituatie naar een betaalde baan gaan.
  • Re-integratie is er op gericht dat mensen blijvend weer aan het werk gaan. Systemen van gesubsidieerde arbeid en/of loonkostensubsidies moeten daarop zijn ingericht.
  • Een eigen onderneming starten kan ook een manier zijn om uit een uitkering te komen. De VVD wil dit stimuleren maar het mag niet verzanden in veredeld hobbyisme op kosten van de overheid.
  • De VVD wil dat mensen die bijstand of een andere uitkering krijgen, verplicht een opleiding volgen of werkzaamheden uitvoeren gedurende de periode de gemeente hen begeleidt naar een betaalde baan.
  • De gemeente maakt met werkgevers afspraken over het (op basis van vrijwilligheid) aannemen van mensen die niet zelfstandig actief kunnen zijn op de arbeidsmarkt. Het geld dat de gemeente hiervoor van de landelijke overheid krijgt, wordt voor deze taak ingezet.
  • Fraude met uitkeringen is diefstal! Onterecht betaalde uitkeringen moeten tot op de laatste cent worden teruggevorderd, bovenop de (hoge) boete die wordt opgelegd. Fraude met uitkeringen wordt onder meer bestreden door verschillende bestanden met elkaar te vergelijken of desnoods het werk uitbesteden aan particuliere bedrijven (no cure no pay). De huidige privacy belemmeringen op dit terrein moeten worden opgelost.

Financiën (€)

De VVD zorgt er voor dat minder mensen een uitkering krijgen en dat er meer mensen aan het werk zijn. Dit leidt er ook toe dat de gemeente minder geld hoeft uit te geven aan uitkeringen. Daarnaast blijft intensieve controle op fraude met uitkeringen gewenst.

11 RECREATIE EN TOERISME

Recreatie en toerisme kunnen nog belangrijkere dragers van de lokale economie van Ouder-Amstel worden. Ouder-Amstel beschikt over diverse recreatiemogelijkheden zoals groene fietsroutes, wandelroutes, winkelen, museumbezoek en speeltuinen. De VVD wil aan de Ouderkerkerplas meer recreatie mogelijk maken, door bijvoorbeeld een mooie horecagelegenheid met terras aan het water of ligbedden.

De VVD ondersteunt recreatieve ondernemers. Niet door hen te subsidiëren of voor hen te organiseren maar door te faciliteren en te enthousiasmeren. Een mooie jachthaven aan de Amstel zou een aanwinst zijn en recreatie aantrekken. Er dient een meer gestructureerde aanpak van het toerisme te komen om zo er van te profiteren. Het Kampje kan daar een centrale plaats in gaan spelen.

De VVD wil ook het oog openhouden voor alle bevolkingsgroepen qua recreëren. Het plezier van de één kan soms leiden tot overlast bij een ander. Wij geven elkaar de ruimte en houden rekening met de redelijke belangen van omwonenden.

Standpunten VVD

• De VVD wil hoogwaardige voorzieningen met meer kwaliteit, diversiteit en een beter rendement. De gemeente moet recreatieve ondernemers die een kwaliteitsslag willen maken niet hinderen met regels over bijvoorbeeld voor- en naseizoen.
  • De VVD wil van 't Kampje in het centrum van Ouderkerk een toeristische trekpleister maken. Het plein dient een recreatieve ontmoetingsplaats te worden, waar de lokale bevolking en bezoekers elkaar in een aangename sfeer kunnen treffen. ‘t Kampje dient daarom autoluw te worden. Voor de aankleding van ‘t Kampje kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de plaatsing van een fontein, een standbeeld van de Heeren van Aemstel, fraaie banken, veel groen, de aanwezigheid van een openbaar toilet en gelegenheid voor het stallen van fietsen.
  • Ondernemers moeten hun bedrijfsactiviteiten in het buitengebied kunnen combineren met nevenactiviteiten.

Financiën (€)

Recreatieve ondernemers dienen financieel zelfstandig te zijn en niet afhankelijk te zijn van overheidssubsidies.

12 DUURZAAMHEID EN MILIEU

Als VVD vinden we dat zaken bij de bron moeten worden aangepakt. Dat duurzaam gedrag makkelijk gemaakt moet worden. We kunnen bijvoorbeeld beter schone auto’s ontwikkelen of betere nascheiding van afval organiseren, dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieumaatregelen instellen.

De VVD vindt duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt bij het inzamelen en verwerken van afval en ziet duurzaamheid als een kans voor economische ontwikkeling en het verhogen van economisch rendement.

De VVD wil duurzaamheid stimuleren. Bij duurzaamheid moet gekeken worden naar de 'total cost of ownership’. Dit zijn de totale aanschaf- en gebruikskosten van een product gedurende de levensduur.  Duurzaamheid biedt geweldige kansen voor innovatie en dat krijgt ruim baan bij de VVD. Niet door te subsidiëren maar door minder regels en eenvoudige procedures. Energietransitie is daar onderdeel van.

Standpunten VVD

• Duurzaamheid is niet alleen gericht op energie, maar ook op milieu.
  • De VVD wil dat voor de inwoners inzichtelijk is waar er energie kan worden bespaard. Mensen kunnen daar vervolgens zelf mee aan de slag. Dat is goed voor hun portemonnee en draagt bij aan een duurzamere gemeente.
  • De VVD vindt dat bouwleges zouden moeten kunnen worden verlaagd indien sprake is van een milieu vriendelijk gebouw of indien er milieu vriendelijke maatregelen worden genomen.
  • De VVD is voorstander van het stimuleren van de aanleg van groene daken en groene tuinen waarmee Ouder-Amstel milieu vriendelijker en tegelijkertijd (nog) groener wordt.
  • Innovatieve en duurzame producten zoals zonnecellen of oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn in principe vergunning vrij. Indien er toch een vergunning noodzakelijk is zorgt de gemeente ervoor dat dit via een eenvoudige en snelle raamvergunning geregeld kan worden.
  • De VVD vindt een schone en overzichtelijke wijk belangrijk voor de leefbaarheid van de buurt en het welzijn van onze inwoners.
  • De gemeente is verantwoordelijk voor afvalinzameling en afvalverwerking. Als dit voordelen biedt kan de uitvoering door bedrijven gebeuren.

Financiën (€)

De VVD is voor stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid en het schoonhouden van de eigen wijk en buurt. Als dit op een goede manier gebeurt, leidt dit tot verlaging van de afvalstoffenheffing.

De VVD is voor efficiënte inzameling en verwerking van afval, waarbij intergemeentelijke samenwerking in veel gevallen zal leiden tot financiële en bedrijfsmatige voordelen. De VVD wil dat de gemeente haar bedrijfsvoering alleen op die plekken verduurzaamt waar dat bedrijfseconomisch rendabel is.

13 UITGAAN EN CULTUUR

De VVD vindt dat de gemeente een regierol heeft in het stimuleren van kunst en cultuur omdat het vorm en inhoud geeft aan de samenleving. Een goed cultuuraanbod, dat grotendeels vanuit de markt wordt gefinancierd, heeft bovendien een positief effect op de aantrekkingskracht van onze gemeente.

De VVD wil ondernemers ruimte geven om de diversiteit en kwaliteit van uitgaansgelegenheden verder te ontwikkelen.

De VVD juicht initiatieven zoals het Amstel Zomer Festival van harte toe. Ook in Duivendrecht kan met een toename van horecagelegenheden op het Dorpsplein de transitie naar een levendig dorpsplein gaan plaatsvinden.

Standpunten VVD

• Cultuur is belangrijk voor inwoners, bezoekers en ondernemers. Het versterkt de innovatiekracht, creativiteit en het out-of-the-box denken. Daarom stimuleert de VVD vanuit haar regierol (laagdrempelig) contact met cultuur, waardoor een breed publiek hier kennis mee kan maken.
  • De VVD vindt historisch besef, vooral voor de jeugd, van groot belang en is daarom voorstander van het behoud en besef van cultureel erfgoed. Daaronder vallen ook de Joodse begraafplaats, de resten van het kasteel van de Heeren van Aemstel of het cultuurlandschap.
  • De VVD wil dat particuliere musea zoals bijvoorbeeld het Cryptografie museum in Duivendrecht navolging krijgen.
  • Begrijpen waar je vandaan komt, wat de geschiedenis is van jouw wereld, zorgt voor een grotere betrokkenheid bij jouw leefomgeving. De VVD wil vanuit deze visie dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking komen met cultuuronderwijs
  • De VVD juicht private initiatieven voor kwalitatieve uitgaansgelegenheden en cultuur nadrukkelijk toe.

Financiën (€)

De VVD vindt dat de cultuursector meer op eigen benen moet komen te staan en zich voor haar financiering meer dan nu zou moeten richten op bezoekers, donateurs en sponsoren. Instellingen dienen niet louter afhankelijk te zijn van overheidssubsidies. Naast iedere euro subsidie moeten instellingen zelf ook alles op alles te zetten om minimaal de andere euro er bij te verdienen.

14 INTEGRATIE

De VVD staat voor een tolerante samenleving waarin iedereen meedoet. Bij de VVD staat niet je afkomst maar je toekomst centraal, niet je geloof maar je gedrag. En niet de groep maar het individu.

De VVD wil dat de gemeente een actief beleid voert om de inburgering van migranten in de samenleving te bevorderen. In het bijzonder het beheersen van de Nederlandse taal is van belang. De VVD is tegen doelgroepenbeleid. Integratiefrustrerende activiteiten worden niet gesubsidieerd en niet getolereerd.

De VVD verwerpt en bestrijdt discriminatie. De VVD eist van inwoners van Ouder-Amstel dat zij zich aan de regels aanpassen en zich hieraan houden.

Tenslotte is de ultieme deelname aan de Nederlandse maatschappij het werken en maatschappelijk actief zijn.

De gemeente werkt mee aan het landelijk vastgestelde immigratie- en asielbeleid. Er is geen opvang voor uitgeprocedeerden die niet willen meewerken aan hun terugkeer naar het land van herkomst.

Standpunten VVD

• Integreren betekent dat de VVD verwacht dat mensen zich aanpassen, de taal spreken en een bijdrage leveren aan de samenleving.
  • Hoger opgeleide immigranten wil de VVD laten integreren en faciliteren.
  • Radicalisering wordt regionaal aangepakt.
  • De VVD hecht aan een strikte scheiding tussen kerk en staat en is tegen financiering van religieuze scholen.
  • De VVD hecht aan een strikte scheiding tussen kerk en staat.

Financiën (€)

Migranten komen uit eigen vrije keus naar Nederland en moeten dus zelf verantwoordelijkheid nemen. Kosten van inburgering mogen bijvoorbeeld niet op de samenleving worden afgewenteld.

De VVD wil dat de gemeente geen subsidies verleent aan organisaties en activiteiten die apartheid bevorderen. Dus geen doelgroepenbeleid meer. De VVD denkt immers in individuen, niet in groepen.